Czy otworzyć pralnię, analiza rynku.

Decyzja o realizacji własnego pomysłu na biznes nigdy nie może być podejmowana pochopnie, bez znajomości rynku i specyfiki danej branży. Nie inaczej jest w przypadku pralni – jej otwarcie to przedsięwzięcie, które musi zostać przemyślane. Ważny aspekt to wstępne rozpoznanie i analiza rynku, które pomogą oszacować szansę na opłacalność biznesu. Będzie to na pewno kluczowy problem początkującego przedsiębiorcy, gdyż koszty poniesione na wyposażenie pralni są znaczące.

 

Analiza ekonomiczno-techniczna

Pierwsze pytania na jakie musi odpowiedzieć sobie przyszły przedsiębiorca, dotyczą rodzaju oferowanych klientom usług. Od typu pralni – chemicznej bądź wodnej będzie zależał zakup maszyn, oferta i grupa docelowa.

W podjęciu tej kluczowej decyzji pomoże analiza konkurencji i ilości potencjalnych klientów. Największą szansę powodzenia mają obiekty zlokalizowane w pobliżu osiedli lub w centrach handlowych z powodu potencjalnie największej liczby osób zainteresowanych usługami pralniczymi. Ważna jest również obecność konkurencyjnych firm w okolicy – konieczne jest rozpoznanie zakresu usług, rodzaju zakładu, jego stanu i popularności. Otwarcie pralni podobnego typu może okazać się ryzykowne i nieopłacalne, będzie wymagało też znacznie większych nakładów na reklamę i konieczność zaproponowania konkurencyjnych cen.

Wybierając lokal i jego lokalizację, należy kierować się jeszcze kilkoma czynnikami – powinien być on wyposażony w konieczne media, najlepiej by niezbędny wkład finansowy w koszty adaptacji był jak najmniejszy. Uzyskanie jak najkorzystniejszej umowy najmu lokalu będzie na pewno jednym z czynników, które złożą się na sukces firmy. Korzystne są zwłaszcza długoterminowe umowy, które zapewnią stabilność i czas na wyrobienie własnej marki.

Podstawą jest również opracowanie planu finansowego, który powinien zakładać koszty działalności oraz sposób finansowania inwestycji – rozwiązaniami, nad jakimi warto pomyśleć, są leasing, zakup maszyn na raty oraz możliwość dotacji. Również wybór sprzedawcy to kwestia, którą warto przemyśleć wcześniej, starannie porównując oferty.

Uruchomienie działalności

Aby biznes okazał się sukcesem nie wystarczy jednorazowa analiza poprzedzająca rozpoczęcie działalności. Orientacja w nowych technologiach pojawiających się na rynku, wiedza o powstających konkurencyjnych pralniach, planowanie inwestycji czy serwisowanie sprzętu to działania, których właściciel nie może zaniedbywać.